torstai 10. marraskuuta 2011

Tarinat ja matkailu

Tarina on parhaimmillaan elämys ja tämä on huomioitu varsinkin matkailun alalla. Elämyspalvelujen tarjoaminen matkailijoille kasvaa kaiken aikaa ja tarinoiden avulla luodaan sisältöjä matkailuun. Lemin särä maistuu matkailijan suussa eri tavalla, kun ateriaan liittyy tarina siitä mistä särä on saanut alkunsa, ja kertomukset menneistä höyrylaivojen matkoista voivat saada Saimaa-maiseman matkailijan silmissä elämään.

Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskus kuvailee Elämystuottajan käsikirjassaan aitouden ja siihen liittyen tarinoiden merkitystä matkailussa:

”Matkailussa on viime aikoina kiinnitetty paljon huomiota aitouden vaatimukseen. Turistit voidaan nähdä nykypäivän pyhiinvaeltajina, joiden tavoitteena on löytää autenttisuutta. He etsivät toisten ihmisten arkitodellisuutta, sitä yksityisintä elämänaluetta, jota ei ole rakennettu muille esitettäväksi, vaan joka on olemassa pelkästään itsensä takia.”

”Tarina liittyy läheisesti tuotteen aitouteen. On tärkeää sitoa kokonaisuuden eri elementit toisiinsa yhtenäisellä tarinalla, jolloin kokemuksesta tulee tiivis ja mukaansatempaava. Hyvä tarina antaa tuotteelle ja kokemukselle sosiaalisen merkityksen ja sisällön sekä asiakkaalle syyn kokea kyseessä oleva tuote.”


Tarinat luovat sisältöjä matkailuun ja tarinoiden avulla matkailuyrityksen on mahdollista erottautua muista. Matkailuyrityksen ei tarvitse kuitenkaan olla yksin tarinallistamisen kanssa, vaan nykyisin löytyy monia palvelumuotoiluun ja sisältöjen luomiseen erikoistuneita toimijoita.

Yksi hyvä esimerkki palvelumuotoilujen tuottajasta on Jyväskylässä toimiva Tarinakone. Tarinakone on erikoistunut tarinallistamispalveluiden tarjoamiseen. Se auttaa yrityksiä löytämään oman tarinaidentiteettinsä ja tarinallistamaan palveluista elämyksiä.

Etelä-Karjalassa on myös paikallisia kulttuurin, tarinoiden ja palvelumuotoilun saralla toimivia tahoja. Esimerkiksi ruokolahtelainen Kulttuuripalvelu Kaiku tuottaa monipuolisesti kulttuuri-, tapahtuma- ja ohjelmapalveluita eri tarpeisiin ja tilanteisiin. Humanistisen ammattikorkeakoulun Periskooppi-hanke puolestaan luo luovien alojen ja matkailun verkostoa ja järjestää mm. palvelumuotoilukoulutusta yrittäjille.

2 kommenttia:

  1. Hieno julkaisu tuo tarinoita Etelä-Karjalasta. Teen itse opinnäytetyötä vanhasta perinnetalosta ja etsin taloon liittyviä tarinoita. Ei riitä, että löydän tarinat, vaan on vielä osattava kirjoittaa teoriaa tarinat osana matkailutuotetta.
    T.Mathilda

    VastaaPoista
  2. Kiitos kivasta palautteesta ja onnea opinnäytetyöhön, aihe kuulostaa mielenkiintoiselta! t. Heini

    VastaaPoista